dimarts, 22 de març del 2011

La inmersió lingüística en valencià

Jose Carlos Villena ens envia aquest polèmic article pertanyent al Diari Las Provincias i redactat per Ramón Atienza, catedràtic de la politècnica de València.
No ens escriu res més, pel que desconeguem si està a favor o no d'aquest article.
L'article en qüestió diu així:

" Recientemente se han publicado los resultados de una encuesta a padres de alumnos de la Comunidad Valenciana. Sólo un 7'8% prefiere que domine el valenciano en la enseñanza, sin embargo, el presidente de la Plataforma Valenciana por la Libertad Lingüística recordó que, de los 150 centros públicos de la provincia de Castellón, en 140 «tienen únicamente programas de inmersión puros y duros en valenciano».
La inmersión en valenciano la está forzando un grupo de presión minoritario que domina la administración educativa. El resultado final es conocido: se utilizan los impuestos de todos para imponer los valores de unos pocos.
No se puede negar que el valenciano es un bien cultural y una seña de identidad, pero, si lo convertimos en prioritario, también será un lastre que frenará el desarrollo personal y el colectivo. No es cierto eso de que «el saber no ocupa lugar», claro que lo ocupa, no se puede saber de todo, además, el tiempo es un bien escaso y no lo podemos malgastar.
Si triunfara la política de inmersión en valenciano, estaríamos volviendo a la aldea y ahora hay que ser más universales. Lo más estúpido es que recorreríamos el camino inverso al que siguieron nuestros mayores, a lo que parece, mucho más perspicaces que los docentes de ahora. Desde el siglo XVI, los mejores valencianos, la historia les denomina como el 'pueblo culto', vienen hablando y escribiendo en la lengua castellana. La lengua valenciana tuvo su momento en el siglo XIV y, sobre todo, el siglo XV, luego su uso escrito paso a ser minoritario, aunque se conservó su habla por el denominado 'pueblo llano'. En su momento, la transición fue un proceso natural, sin imposiciones, supongo que en el siglo XVI era más útil la lengua del imperio, es decir, la lengua de Castilla. Ahora es la lengua de todos los españoles, incluidos los valencianos, y mucha más gente repartida por todo el mundo. El español, así es como se conoce al castellano fuera de España, sigue siendo una apuesta de futuro. Abandonar una lengua universal para recuperar una minoritaria puede ser muy emotivo: seguramente lo pedirá el corazón, pero es poco útil. Las decisiones importantes hay que meditarlas con la cabeza. Los errores se pagan, sobre todo como individuos, pero también lo pagaremos como pueblo.
La inmersión en valenciano la iniciaron los socialistas, su especialidad es financiar, con los recursos públicos, ideas que suenan bien pero que son poco prácticas. Ahora los populares no se atreven a imponer un poco de cordura.
Supongo que volverá a ocurrir lo de siempre, los ciudadanos con recursos se salvarán de la quema: enviarán a sus hijos a centros privados con inmersión en francés, ingles o alemán, así estarán preparados para el mundo global en el que estamos inmersos; la mayoría, por el contrario, pasarán por el aro de la inmersión en valenciano, que es lo que se ha impuesto en la enseñanza pública, más adelante, cuando salgan de su pueblo, verán que fuera son analfabetos funcionales sin una preparación adecuada. Mi esperanza es que ese día regresen, identifiquen a los responsables de su situación y los maldigan públicamente: es lo que se merecen, porque, con el experimento de la inmersión, les han hurtado un avance social, el aprendizaje del castellano, que es lo que les hubiera puesto en condiciones de competir con las clases dirigentes"

10 comentaris:

  1. Este article si que es tornar enrere...
    es lamentable dir que la nostra llengua no val per a res.UNA VERGONYA!!!!

    ResponElimina
  2. "Abandonar una lengua universal para recuperar una minoritaria puede ser muy emotivo... pero es poco útil"

    "Con el experimento de la inmersión, les han hurtado un avance social, el aprendizaje del castellano, que es lo que les hubiera puesto en condiciones de competir con las clases dirigentes"

    Com si qualsevol xiquet que acaba els seus estudis en l'escola pública valenciana no sabera parlar i escriure en castellà perfectament, per favor...

    Ja posats si es tracta del món global i universal del qual parla l'autor exterminem i deixem morir totes les llengües del món excepte l'anglés? És totalment absurd. Però no tenint-ne prou amb aquesta tesi uniformitzadora, l'autor creu que la seua llengua (el castellà) és universal i digna de ser estudiada, en detriment del valencià que ha d'anar desapareixent de les escoles o en pagarem les conseqüències. Estem bojos o què?

    És dolent a cas ser minoritari? Pareix que les minories tant polítiques, ideològiques, lingüístiques o de tot tipus siguen un problema o un virus a erradicar...

    Peró no acaba la cosa no:

    "Desde el siglo XVI, los mejores valencianos, la historia les denomina como el 'pueblo culto', vienen hablando y escribiendo en la lengua castellana." ... Mare meua, cadascuna millor que l'anterior, que fort el que diu este tio...

    Però la "perla" ve quan diu que "en su momento, la transición fue un proceso natural, sin imposiciones". Però este senyor està al corrent de les múltiples prohibicions i persecucions que ha sofert el valencià? Ha sentit parlar dels Decrets de Nova Planta? Sin imposiciones diu, no sé si riure o plorar.

    Com diria el Xavi Castillo: "És pa cagar-se o no és pa cagar-se? "

    ResponElimina
  3. Este mapa parla per si mateix...

    http://lh3.ggpht.com/_f44HSSY2fcc/SNlwfTJAJmI/AAAAAAAABLM/YEdORKD9uxs/mapa-de-les-llengues-d-europa-comparteixtkrucatalatk.gif

    ResponElimina
  4. Em pareix què Ramon Atienza no té massa llums en temes ligüístics i obviament, fa sonar la veu d'alarma on ocorree tot el contrari: què el Valencià, en la gran majoria dels àmbits d'ús, brilla per la seua absència.

    Això no lleva, què hi haja comunitats, com a Catalunya, en les quals hi ha gent què és analfabeta en la Llengua Castellana i què té problemes per tal d'expresar-se de forma fluia i correcta amb una de les llengues oficials de la seua comunitat, com és el Castellà (conec personalment casos així).

    Resum: A la Comunitat Valenciana FALTA promoció d'us del Valencià per tot arreu, i a alguns llocs, com a Catalunya, FALTA promoció d'ús del Castellà en alguns ambits, especialment l'educatiu, el que provoca l'analfabetisme en esta llengua oficial del territori espanyol, i segona o tercera (no recorde bé, però crec que segona) llengua més parlada del món.

    Salutacions

    ResponElimina
  5. Fran hem sembla que les dades que tens no son del tot reals, de tota manera et dire que açó del valenciá s'ha convertit en un gran negoci per part de la JQDV.A cada vegada que suspenen algú a vora 13 eurets, un negociet em sembla a mi, parle per la propia experiencia costa més traure't el mitjá que una carrera, ( és el meu cás!!!!!!!!).

    ResponElimina
  6. Hola,

    A quines dades en concret et refereixes?

    Salutacions

    ResponElimina
  7. Ramon ha escrito: Els valencianoparlants que no aprenen a llegir i escriure en la seua llengua són analfabets i això sempre s'ha dit en qualsevol idioma. Els valencianoparlants que abandonen voluntariament la seua llengua són renegats i això sempre s'ha dit en qualsevol idioma. Aprendre idiomes, quant més millor, obre el cervell i ajuda a relacionar-se amb el món començant pel teu propi poble.

    ResponElimina
  8. L'autor de l'article ( un catedràtic de la Politècnica?) és un racista lingüístic. A hores d'ara els que tenen tírria al valencià ja no usen arguments tan impresentables ( volveríamos a la aldea, diu), simplement no utilitzen el valencià com a llengua institucional. Coneixeu algú ?

    ResponElimina
  9. Estic segur que aquest senyor serà molt versat en el camp de la seua càtedra, i no m'imagine a cap lingüista ni cap filòleg qüestionant el seu exercici. Així doncs, de la mateixa forma que no prendria de forma seriosa a un llicenciat en filologia catalana parlant sobre, posem un exemple, química, tampoc done com a vàlides les intervencions d'aquest senyor en un camp del qual, ja que estem en una societat plenament credencialista, no té cap competència ni paper que demostre la credibilitat dels seus arguments.
    Només pretén adherir-se a l'opinió dels lectors d'aquest diari en particular i ficar una miqueta de llenya al foc.

    ResponElimina
  10. Aquest senyor, no dubte que en sabrà molt de la matèria en que s'ha doctorat, però cultura en té ben poca, i vergonya encara menys. D'altra manera no s'atreviria a escriure un article com eixe.

    ResponElimina

EL TEU COMENTARI NO ES PUBLICARÀ SI:
- No poses cap nom o pseudònim.
- És ofensiu i gens respectuós. Apren a raonar.
- Ho escriviu tot en majúscules.
- Es desvia de la temàtica tractada. Escriu un correu a valladacity@gmail.com o fes-te col·laborador si vols escriure sobre una temàtica nova al nostre bloc.

Gràcies per opinar.