dilluns, 29 de març del 2010

La ximeneia

Un companyer de treball ma comentat la existencia deste blog i que ell volia formular una pregunta als seguidors. Jo he pensat que tame tinc una curiositat i podria ser que algu em diguera algo.


Soc una veina de Vallá, pero no soc d’ací.
Simplement tinc una pregunta que ni ta els meus sogres que ja son majors em poden respondre.


Tots coneguem el pabelló de deport del nostre poble. Un poc mes paca vall ni a una partida anomenada el vapor. Allí ni ha una aixumenera de rejola de considerable altura.


Que ni havia aí? Pa que servia ixa aixumenera?


Algu podria donarme una resposta?






Anonim.

3 comentaris:

  1. Hola .

    Eixa ximeneia no se que era, a mi sempre me dien que eixa zona es diu el MOTOR i no com dius tu.
    Jo de menut he puga moltes vegades i es una passada. per dins te unes escales de ferro fins dalt. En estar dalt es molt emocionant. Veus com se menega a un costat i altre, es com el rabo del gos es menega pero no cau.

    Se que no ta servit per a molt la meva explicació.
    Adeu

    ResponElimina
  2. Anònim, la zona és coneguda indistintament amb els dos noms,el VAPOR o el MOTOR, ja que el fumeral servia per a evacuar els fums que produia el MOTOR a VAPOR que bombejava l'aigua del pou que hi ha dins de la construcció enderrocada.

    És una llàstima que en l'actualitat s'estiguen perdent la majoria dels nostres topònims, llevat de les zones de la vall. Alguns per l'abandó de conreus en zones de difícil accesibilitat, i escassa rendibilitat econòmica, que no ecològica ni paisatgística, altres per què quasibé s'ha trencat el lligam dels vallaïns actuals amb el camp.
    A finals dels 70 molts cotxes lluïen una enganxina que deia:
    "Vallada, poble d'artesans i de muntanya"
    quants artesans queden?, i gent de muntanya?

    En l'apartat de les fotografies del poble m'ha sobtat que es puga llegir un peu de foto "Casa de la Balarma??"
    Tristament la major part del poble nomena a tota la zona del primer escaló de la serra grossa (cota 600 a 750m) amb el genèric "El Campello" obviant les diferents heretats, partides fins i tot bancals amb nom propi. I al segon escaló (cota 750m endavant) com "La Balarma" Però confondre aquesta casa tan coneguda i important em sembla increïble.
    Podríeu fer un concurset a veure quanta gent coneix el nom de la casa en qüestió. A veure que passa...

    Paco.

    ResponElimina
  3. Un dia pregunte por la famosa chimenea a su propietario (Rafa Alcover) y me conto que su abuelo trajo a Vallada el motor de una locomotora y lo instalo en el fondo del pozo, para sacar agua, ya que en quellos tiempos habia mucha escasez.
    Debido a la cantidad humo y vapor, se tuvo que instalar una chimenea para poder tener acceso limpio al pozo y hacer su mantenimiento.
    No quiero pensar en aquel tiempo el montante de la inversión economica.

    ResponElimina

EL TEU COMENTARI NO ES PUBLICARÀ SI:
- No poses cap nom o pseudònim.
- És ofensiu i gens respectuós. Apren a raonar.
- Ho escriviu tot en majúscules.
- Es desvia de la temàtica tractada. Escriu un correu a valladacity@gmail.com o fes-te col·laborador si vols escriure sobre una temàtica nova al nostre bloc.

Gràcies per opinar.